Hierbij enkele raadgevingen en geruststellingen die je door je genezingsproces zullen leiden.
Je behandeling duurt tot je volledig genezen bent.
Neem dus zeker contact op indien er een probleem is.

Meestal genezen de wonden na een tandextractie vlot en zonder verwikkelingen.
Om een goede genezing van de wonde te bevorderen kan je echter nog enkele voorzorgsmaatregelen nemen om de vorming van de bloedklonter in de wonde niet tegen te werkn.
Deze bloedklonter bevordert immers de genezing.

Bloeding:

– Bijt 20 minuten dicht op een gaasje (of katoenen zakdoek).
Als de wonde na 20 minuten nog steeds bloedt, pak een nieuw gaasje en bijt nog eens 20 minuten dicht.

– Leg je hoofdkussen wat hoger bij het slapen.

– Neem contact op als de bloeding zeer hevig is of indien er nog steeds nabloeding is de dag na de extractie!

Pijn:

– Je neemt best direct na de extractie een pijnstiller in.
Zo kan deze zijn werk doen vooraleer de verdoving volledig is uitgewerkt.

– De eerste 3 of 4 dagen kan, indien nodig, een pijnstiller genomen worden.
Het meest efficiënt is ibuprofen 600 mg (max 4x/dag).
Indien u dit niet mag nemen, kan u paracetamol 1 gram innemen (max 3x/dag). Neem zeker geen aspirine in, dit verdunt het bloed!

– Als de kaak gezwollen is, kan je er een ijszak (in een washandje) of een coldpack tegen houden.

– Indien er antibiotica werd voorgeschreven, moet je dat doosje zeker uitnemen

– Neemt de pijn na een paar dagen niet af, maar net toe, en heeft u een vieze smaak in de mond dan kan er sprake zijn van een ontsteking (alveolitis) aan de wond.  Deze ontsteking ontstaat soms doordat er geen bloedkontervorming optrad en de wonde leeg blijft. Een pijnstillend verband en aangepaste medicatie zal de pijn snel doen verlichten. Neem in dit geval zeker contact met ons op!

– Bij een abnormale zwelling of abnormale pijn, en zeker als je koorts krijgt, moet je onmiddellijk contact opnemen met je arts.  De wonde kan nl. geïnfecteerd zijn.

Spoelen en poetsen:

– De eerste dag mag je NIET spoelen! Je kan zo de bloedklonter die nodig is voor de genezing wegspoelen.

– Vanaf de tweede dag mag u spoelen met een antimicrobieel spoelmiddel op basis van chloorhexidine die u vrij kan verkrijgen in uw apotheek (PerioAid, Hextril, Corsodyl, Curasept… geen Listerine!). Spoelen mag 2-3x/dag, gedurende 10 dagen.

– Maak geen zuigbeweging op de wonde.

– U kunt gewoon de tanden poetsen, maar wees de eerste dagen voorzichtig rondom het wondje.

Eten en Drinken:

– Oppassen met warm eten en drinken de eerste dag (lauw is beter).

– Eet zacht voedsel.

– Zolang de verdoving nog werkt, kan je best niet eten. Je zou op je lip of tong kunnen bijten.

Roken:

– Roken is nefast voor de wondgenezing. Beperk het roken de eerste 48 uur tot het absolute minimum en rook bij voorkeur niet.

Hechting:

– De hechting die eventueel geplaatst is, verdwijnt vanzelf na 10-14 dagen.